Wie als eerst over de streep komt is winnaar. Simple as that.
Shorttrack is daarom een discipline waar tijd ondergeschikt is aan het spel. Ik heb 1500’s mogen zien die echt retespannend waren waarbij de winnaar werd afgeklokt op ruim 3 minuten maar de nummers 2-6 vervolgens finishten binnen een halve seconde…
Toch zijn tijden juist heel belangrijk. Op basis van (je) gereden beste tijd worden bijvoorbeeld divisies ingedeeld bij de KNSB-cup competitie. Divisies zijn snelheidsklassen. En daarbij geldt weer: hoe hoger je staat ingedeeld des te meer punten strijk je op. En ook is het zo dat hoe hoger je staat ingedeeld des te meer kans maak je op snelle ritten en dus op verbetering van je eigen beste tijd en dus op het voorblijven van je concurrentie.
Omgekeerd geldt ook; hoe lager je staat ingedeeld hoe moeilijker het is je daaraan te ontworstelen. Immers, je hoger ingedeelde concurrentie heeft per definitie meer kans op snelle(re) tijden en haalt sowieso al meer punten, zelfs dus als ze op een dag laatste worden.
Tijd is niet belangrijk, tijd is wel belangrijk; wat is ’t nou coach?! Wel, niet. Pfff.
Misschien gaat het niet zozeer om tijd wel/niet, maar om TIMING en TAKTIEK. Wedstrijden wil je winnen en daarbij geldt alleen de eerste die finisht; die wint. De kans daarop wordt groter naarmate je sneller rijdt EN als je indeling voorafgaande aan de wedstrijd of competitie al hoog is.
Daarnaast is het zo dat tijdens wedstrijden ritten worden samengesteld en startposities worden toegewezen op basis van tijdens die wedstrijd gereden tijden. Een snelle tijd geeft dus recht op een betere startpositie in de volgende rit (halve finale, finale). Je tegenstanders goed leren kennen of bijvoorbeeld op ontwikkelingen tijdens een rit anticiperen is tactiek. Fabian mag graag een Lommeltje toepassen. Een Lommeltje is een door hemzelf gegeven naam voor de taktiek die hij tijdens de starclass in Lommel België voor het eerst heel bewust toepaste. Van op kop af een 1000 meter starten en net zolang proberen door te trekken totdat de laatste achter je dood neervalt door pure uitputting. Da’s een gewaagde, maar wel heel leuke manier van ten strijde trekken. Zeker toen dat nog lukte ook 🙂 Afgelopen weekeinde in Hasselt lukte het bijna weer -bijna-, de laatste bocht bleek nu echt een bocht te ver.
Timing is ook een belangrijk thema tijdens het shorttrack, naast taktiek. En dan doel ik vooral op wanneer je probeert het snelst te zijn. Een snelle tijd rendeert het best als je op het einde van het seizoen het snelst bent. Als iedereen al is gestopt en je zelf nog wel een scherpe tijd rijdt dan tadaaah: De indeling in de divisies wordt immers afgemeten aan je pr-tijden en als je er voor zorgt dat jij al een scherpe tijd hebt staan dan word je alvast hoog ingedeeld bij de start van de competitie. Zit je meteen tussen snelle rijders en heb je al meteen meer competitiepunten louter dankzij je indeling. Dus je staat al op winst nog voordat je ook nog maar een meter hebt geschaatst.
Fabian en Birgit zullen daarom dit seizoen zo laat mogelijk gaan afsluiten met het rijden van snelle eindtijden als voornaamste doel. Pas half april zal het afgelopen gaan zijn na een mooi raceweekend in Belfort, Frankrijk en een allerlaatste aantreden in Turnhout; mooie eindtijden zijn de beste begintijden. Als het lukt. En als het niet lukt? Dan hebben we er in elk geval het maximaal haalbare aan leuke wedstrijden en mooie sportbeleving uit gesleept dit seizoen.
Dat was in elk geval dan de mooiste tijd want die tijd is voorbij gevlogen. Kom gewoon meedoen volgens seizoen, shorttrack is echt heel leuk!
Van de redactie:
Over tijden gesproken; de clubrecords van Shortrack staan tegenwoordig ook op de website.
dagdag,
Antwan (shorttrack DKIJV )